Laat je inspireren door het geheim van Hof van Saksen
Onlangs was Sebastiaan de Ruiter een lang weekend in vakantieresort Hof van Saksen. In elk huisje lag het boek ‘GAST!’, waarin Ronald Giphart de metamorfose van Hof van Saksen beschrijft. Een inspirerend en boeiend boek dat illustreert hoe belangrijk de menselijke factor is in de jungle aan marketingtermen.
Onderscheidende branding
Tijdens de laatste lockdown, het was ergens in december, ging ik met mijn gezin een lang weekend naar vakantieresort Hof van Saksen. Het resort wordt geëxploiteerd door Landal GreenParks, maar is in zekere zin een vreemde eend in de Landal-bijt, want ze voeren geheel hun eigen identiteit. Ze onderscheiden zich echt als luxe familiepark met Saksische boerderijwoningen en vakantiewoningen. Daar zit een hele geschiedenis achter.
Het geheim van Hof van Saksen
In 2012 is het park op een haar na failliet. Investeringsmaatschappij vastgoedinvesteringsmaatschappij Driestar neemt het park over, geeft de dagelijkse operatie uit handen aan Landal GreenParks en trekt Roland Rozenbroek aan als general manager. Aan hem de schone taak om het zielloze resort nieuw leven in te blazen en de harten van de gasten opnieuw te winnen. In april 2020 neemt Rozenbroek afscheid als general manager van het resort. Zijn afscheidscadeau is ‘GAST! - Het geheim van Hof van Saksen’, een inspirerend en boeiend (management-)boek waarin Ronald Giphart de metamorfose van het resort beschrijft. Inmiddels ligt in elke vakantiewoning een exemplaar van dit boek.
Snotaap
Ik heb met veel plezier het boek gelezen. Wat maakt het boek nou zo leuk en interessant? Om te beginnen is het verhaal van Roland Rozenbroek een intrigerend verhaal. Een zogenaamde self-made man: hij heeft zijn school niet afgemaakt, maar wist verdraaid snel hoe je in de horeca succesvol moest zijn. Voor de eigenaren van horecagelegenheden waar hij werkte regelmatig reden om te verzuchten: wie is die snotaap die mij komt vertellen hoe ik mijn tent moet runnen? Maar dankzij zijn inzicht heeft hij wel een klein horeca-imperium op weten te bouwen in Amsterdam.
Niet drieduizend gasten, maar drieduizend keer één gast
Behalve het verhaal over een interessante man, is het ook een mooi marketingboek. Giphart verbleef in het najaar van 2020 twee weken op Hof van Saksen om zich onder te dompelen in het reilen en zeilen op dit resort. Als niet-marketeer belandde hij in een wereld waar begrippen als customer journey en brand consistency hem om de oren vlogen. Met grote regelmaat moest Giphart googelen wat er nu weer werd bedoeld met een of andere marketingterm, maar gaandeweg kreeg door wat de kracht van Rozenbroek was. Acht jaar lang heeft hij zijn ziel en zaligheid gegeven om maar geen detail te missen. Eén van de belangrijkste regels bij Hof van Saksen was dan ook: we hebben geen drieduizend gasten, maar drieduizend keer één gast. Een wezenlijk verschil.
Een buitengewone klantervaring begint bij de mens
In dit boek wordt heel mooi een praktijksituatie uitgewerkt, wat demonstreert wat al die marketingtermen nou eigenlijk inhouden. Hoe ben je nou werkelijk consistent, hoe creëer je nu écht die buitengewone beleving die Hof van Saksen belooft? Wat Rozenbroek begrijpt als geen ander, is dat het begint bij je mensen. Als een klant tijdens het diner tegen een serveerster zegt dat zijn of haar zoontje de volgende dag jarig is, dan is het belangrijk dat die boodschap wordt doorgespeeld, zodat er de volgende dag een cadeautje bij het huisje kan worden gebracht. Die details, dat is hoe je een buitengewone klantervaring creëert en dat demonstreert ook dat de schoonmaakster net zo belangrijk is als de food and beverage manager.
Ook een mensgericht DAM-ontwerp begint met luisteren.
Ik wil mezelf zeker niet meten met een man als Rozenbroek, maar ook wij bij Comrads geloven dat succes begint bij de mens. Al is de techniek nog zo hoogstaand, pas als je je mensen meekrijgt, als zij begrijpen waarom het belangrijk is om consistent gebruik te maken van je merkelementen, dan pas kan het hele brandingproces succesvol worden en wordt marketing echt onderdeel van je DNA. Ook wij proberen die personal touch aan te brengen in ons contact met de klanten. Ook een mensgericht DAM-ontwerp begint met luisteren. Zonder aandacht voor de mens kun je de meest geweldige goeroe aantrekken, maar wordt de weg naar succes een hele moeilijke.
Nieuwsgierig?
Wil je eens verder praten over hoe onze Brand Management-oplossingen jouw organisatie kan ondersteunen bij contentbeheer, consistentie en automatisering? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.