Consistent communiceren via alle kanalen? Zo doe je dat!

De afgelopen tijd hebben we veel geschreven over de waarde van een goed DAM-systeem. Je merk is immers als een kind, en je merkcontent is als zijn of haar bouwstenen. Om te zorgen dat dat kind kan groeien en bloeien, moet je het koesteren en verzorgen alsof het een lieve lust is. Maar hoe zorgvuldig je ook met de bouwstenen van je merk omgaat, voor je het weet heeft iemand je logo in een verkeerde verhouding op een poster laten drukken of is het verkeerde font gebruikt op de kleding van je winkelpersoneel. Maar ook daar is een oplossing voor.

Organiseren en structureren

Een DAM-systeem geeft je een mogelijkheid om je content te organiseren en te structureren, en te verzekeren dat de content die je aanbiedt altijd van dezelfde kwaliteit is, ongeacht het formaat. In deze blog vergeleken we het met een kledingkast, maar dan wel één die iets meer structuur biedt dan alleen vijf planken en een deur. Maar heb je je bouwstenen eenmaal op orde, dan begint eigenlijk het echte werk pas. Want content alleen maakt nog geen communicatie. En dat is natuurlijk wel je doel: je gekoesterde kind delen met de wereld en laten zien hoe mooi het is.

Communiceren

Op het moment dat je je merk met de wereld gaat delen, wil je dat al je uitingen consistent zijn, ongeacht het kanaal. Is de kleurstelling of het lettertype als onderdeel van je huisstijl aangepast, dan wil je wel dat dat vanaf een bepaald moment in alle communicatieuitingen wordt meegenomen. Niets erger dan over de snelweg rijden en een torenhoog billboard op zien doemen waarop jouw logo verkeerd is ingezet of waar je pay-off met een spelfout is afgedrukt! Ja, je wil je merkcontent hergebruiken, maar je wil niet dat er iemand mee aan de haal kan gaan. Alleen contentelementen die voldoen aan de norm zoals die vandaag de dag geldt, inhoudelijk en qua huisstijl, mag worden hergebruikt.

Gooi je content niet ongeordend op straat

Met een DAM-systeem zorg je voor overzicht en structuur. Maar het leven van een marketeer gaat over meer dan je digitale bouwstenen op kleur en maat leggen. Ook in de uitvoering wil je kunnen garanderen dat die perfect geordende bouwsteentjes via een huisstijlconstistent en compliant proces de buitenwereld ingaat. Het is net als Lego. Als jij al je steentjes hebt uitgezocht en in verschillende bakken hebt gedaan, garandeert dat nog niet dat een ander er ook zo netjes mee omgaat. Voor je het weet zit je met een veelkleurig huisje met een achthoekig dak. Heel creatief, maar niet per se waar je als organisatie op zit te wachten. Met goede templates en workflows voorkom je dat iemand alles wat jij netjes hebt geordend en uitgezocht, zo maar als rommeltje op straat gooit.

Nieuwsgierig?

Comrads staat voor meer dan alleen een goed DAM-systeem. Ons DAM-systeem zorgt dat je je merkbouwstenen kunt koesteren en verzorgen. Maar een goede merkbeleving gaat over meer dan dat. Wil je eens verder praten over wat een van onze andere modules voor jouw organisatie kan betekenen? Hoe je bijvoorbeeld met onze Webtop Publish-oplossing één centrale contenthub voor al je customer touchpoints in huis haalt en het zelf creëren van uitingen en publicatie op basis van brandtemplates makkelijker maakt dan ooit? Of hoe je van je merkbeheer een interactieve en consistente merkbeleving maakt met onze Brand Management-module? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis demo op locatie. We denken graag met je mee.

Vorige
Vorige

Gooi je de handdoek in de ring of ga je voor de tweede ronde

Volgende
Volgende

Zoek je een opslagplaats of een opbergsysteem?