Digital Asset Management, wat is het nou eigenlijk?

Voor ons bij Comrads en voor onze klanten is het gesneden koek wat Digital Asset Management is. Maar dat dat niet voor iedereen het geval is, bleek wel weer toen mij tijdens mijn vakantie in Frankrijk, ergens aan een picknicktafel in de Pyreneeën, gevraagd werd wat ik voor werk doe. Het begrip Digital Asset Management zorgde voor wat glazige blikken die deden vermoeden dat mijn Frans wat stoffig was geworden. Het begrip marketingautomatisering bracht daar niet echt verandering in. Maar toen ik met voorbeelden kwam van modemerken of een biermerk als Grolsch, kwamen mijn tafelgenoten weer tot leven. Herkenbaar? Met deze uitleg kun jij wél kort en bondig uitleggen wat je doet.

DAM in het – heel – kort

Digital Asset Management gaat over het creëren, koesteren en op juiste waarde schatten van de digitale assets van jouw merk of organisatie.

Maar ja, wat is nu precies een digital asset?

Een digital asset is een op zichzelf staand en uniek identificeerbaar digitaal object. Dit kunnen bijvoorbeeld foto's, diagrammen, video's of brochures zijn. Ze worden ‘assets’ – bedrijfsmiddelen – genoemd omdat ze kunnen worden hergebruikt. Veel voorkomende typen zijn marketing- of contentgericht, maar digital assets kunnen ook worden gebruikt voor andere doeleinden, zoals de bedrijfsvoering, cultureel erfgoed, sport en zelfs wetshandhaving.

Wat is de waarde van een digital asset?

Digital assets hebben intrinsieke en extrinsieke waarde. De intrinsieke waarde zijn de kerngegevens, zoals de pixels in een afbeelding. De extrinsieke waarde zijn de metadata of contextuele gegevens. Bij de intrinsieke waarde gaat het erom wát een asset eigenlijk is, bij de extrinsieke waarde gaat het om de reden waarom je het zou willen gebruiken. Bij het beheren van digital assets zijn beide waarden belangrijk. De intrinsieke waarde is die mooie foto of sfeervolle video. Maar zonder de extrinsieke waarde – de metadata – is het vrijwel onmogelijk om de juiste asset voor de juiste klus te vinden.

Wat komt er kijken bij het beheren van digital assets?

Een asset kan overal vandaan komen: een fotograaf, een videograaf, een tekstschrijver, een ontwerpbureau of zelfs van gebruikers. De metadata worden echter ingevoerd of gegenereerd binnen een digitaal asset management-systeem. In het DAM-systeem wordt alles samengebracht om de totale digitale asset te creëren. Het proces van het toevoegen van beschrijvende gegevens aan digital assets noemen we metadateren of taggen. Zodra een digital asset is gemetadateerd, kunnen gebruikers ernaar zoeken, erop filteren, het toevoegen aan collecties en het downloaden of aanvragen voor gebruik in hun on- en offline marketingkanalen, websites, mobiele apps of e-mailcampagnes. Wil je digital assets goed beheren, is er ook controle nodig. Zo moeten er goedkeuringsprocedures zijn voor bijvoorbeeld auteursrechtelijk beschermd materiaal. Dit wordt ook wel governance of compliancy genoemd en hiervoor is in een goed DAM-systeem een workflow ingericht. Tenslotte genereert al deze activiteit op zich ook weer gegevens. Die kun je inzetten om waardevolle inzichten te verkrijgen over je digital assets, zoals waar mensen naar zoeken, wie ze gebruikt en waarom.

Wat betekent het beheer van je digital assets voor je personele bezetting?

Digital asset management omvat veel verschillende activiteiten. Om dit alles onder controle te houden, is minimaal één beheerder nodig, een menselijke digital asset manager die alles overziet. Hij of zij heeft een goede kennis van DAM-technologieën nodig, maar vooral ook een diep begrip van de eigen organisatie en haar merken.

Koester je merk

Je merk is als een kind, je merkcontent vormt de bouwstenen. Om te zorgen dat dat kind kan groeien en bloeien, moet je het koesteren en verzorgen alsof het een lieve lust is. Een DAM-systeem helpt je daarbij.

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over wat een Digital Asset Managementsysteem voor jouw organisatie kan betekenen en hoe je het gebruik tot een succes maakt? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis demo op locatie. We denken graag met je mee.

Vorige
Vorige

Zo helpt goede content je succesvoller te maken

Volgende
Volgende

De wereld een stukje empathischer? Wij zijn voor