Content van anderen delen? Mag dat zo maar?
Onlangs las ik een artikel op Frankwatching, over of je content van anderen mag delen op Instagram. Zo lang het gaat om Instagram is de situatie nog vrij eenvoudig: gebruik de functies die Instagram je biedt, doe aan naam- en bronvermelding en respecteer de persoonlijkheidsrechten. Maar er is meer content in de wereld dan op Instagram alleen. Hoe zit het daarmee?
Toestemming
In een eerdere blog hadden we het over de drie gouden regels voor een optimale klantbeleving. Op het moment dat jouw klanten online foto’s gaan posten van jouw product, weet je dat je iets goed gedaan hebt. Wat dat betreft heeft Ikea het heel slim gedaan door consumenten uit te nodigen afbeeldingen van IKEA-producten in hun huis te delen met de tags @ikeauk and #ikeaatmine op Instagram of Twitter. Dat levert echt prachtige beelden op van huizen waarvan ik me regelmatig afvraag of daar echt iemand leeft. Goud waard. Maar daar is dan wel een hele afdeling bezig om alle goedkeuringen te regelen. Dat is nogal wat.
Jaarlijks herhalen
Naast Instagram en Twitter hebben we natuurlijk ook nog Facebook, LinkedIn, Snapchat en wat dies meer zij. Dan heb ik het nog niet gehad over de content die je zelf genereert. Zelfs als ik tijdens een evenement op de school van mijn kinderen een fotootje schiet in de aula, moet ik daar de scholieren toestemming voor vragen. En niet eenmaal, maar dat moet je jaarlijks herhalen. Daar is lang niet iedereen zich van bewust. Zo gaf ik onlangs een demo van ons DAM-systeem. Om dat wat herkenbaarder te maken, zoek ik altijd online naar beeld van de betreffende organisatie en dat upload ik. Ik vertel daar dan altijd bij dat ik die beelden direct na de demo weer weggooi. Tijdens deze demonstratie gaf de directeur aan dat dat niet nodig was, hij had toestemming gevraagd aan zijn personeelsleden voor het gebruik van de foto’s. Twee probleempjes. Die toestemming was vijf jaar geleden gegeven en bovendien was die toestemming aan de betreffende organisatie gegeven en niet aan mij of aan Comrads. Daar kun je dus mooi de mist mee ingaan.
Een DAM-systeem zorgt voor overzicht
Een goedkeuring voor hergebruik van een Instagram-post, toestemming voor het gebruik van een foto die je vond op Facebook, een quitclaim van een foto die je elders vond, zie het allemaal maar uit elkaar te houden. Door gebruik te maken van een DAM-systeem schep je overzicht. Zo kun je alle informatie over gebruiksrechten en quitclaims, ook van user-generated content, eenvoudig beheren. Je DAM-systeem zorgt er vervolgens voor dat de bron wordt vermeld als je de foto ergens inzet, ook als je gebruik maakt van een van onze andere oplossingen zoals de webtoppublishing-module. Het systeem is zelfs zo slim dat diegenen die ooit een beeld hebben gedownload waarvan de rechten verlopen, automatisch worden geïnformeerd. Dan hoef je je daar in ieder geval geen zorgen meer over te maken en kun jij je rustig bezighouden met je klant.
Nieuwsgierig?
Wil je eens verder praten over wat een Digital Asset Managementsysteem voor jouw organisatie kan betekenen en hoe je het gebruik tot een succes maakt? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis demo op locatie. We denken graag met je mee.