Branding zonder marketingsoftware? Gemiste kans!

Een tijdje geleden alweer las ik een artikel in Adformatie over dé brandingtrends voor 2021. Een interessant artikel. Maar toch miste ik een stuk over de toegevoegde waarde van marketingsoftware. Laat me je even meenemen in mijn gedachtegang.

Ontwrichting

Laat ik beginnen te zeggen dat ik het een heel interessant artikel vind waar ik me op grote lijnen goed in kan vinden. Het begint met vier samenhangende trends die zorgen voor ontwrichting in de markt en bij het management. In het kort komen deze vier trends neer op meer connectiviteit, meer automatisering, lagere transactiekosten en fundamentele sociale en culturele veranderingen. Deze vier trends zijn vervolgens terug te voeren op drie hoofdvragen waar merken een antwoord op moeten zien te vinden, namelijk:

1 Wie ben je? Versterk je identiteit!

Het is belangrijk dat merken een gevoel van betekenis, ergens bij horen, teweegbrengen. Ze moeten niet alleen functioneel iets brengen, maar ook emotioneel relevant en onderscheidend zijn.

2 Hoe opereer je? Prioriteer snelheid!

Organisaties moeten werkwijzen creëren die wendbaar zijn en eenvoud bevorderen om snel waarde te kunnen creëren.

3 Hoe groei je? Bouw voor schaal!

Merken moeten steeds meer bouwen aan een levendig ecosysteem van partners buiten de traditionele grenzen van het bedrijf, datarijke technologieplatforms bouwen die groei en innovatie ondersteunen en leren versnellen om de noodzakelijke ‘talent engine’ te voeden.

De weg naar de toekomst

Uit deze trends en de hoofdvragen die daarmee verbinding houden, destilleert de auteur negen waardevolle adviezen voor de toekomst. Maar wat ik mis bij een aantal van deze adviezen is content. Het gaat hier over data. Zo zegt punt 8 bijvoorbeeld ‘Bouw datarijke technologieplatformen’, vervolgd door de stelling dat toekomstbestendige merken hun data serieus nemen. Ik zou daar graag iets verder in willen gaan, want wat ik niet teruglees is dat goed presterende bedrijven serieus omgaan met hun content: hun media, assets en andere bestanden. En mocht je denken: ja, maar Sebastiaan, dit artikel zoomt niet in op campagneniveau maar op strategisch niveau’, dan klopt dat helemaal. Maar ook op strategisch niveau moet je nadenken over je content.

Fitter en platter en sneller waarde ontsluiten

Bij punt 4. Vervlak de structuur radicaal, staat: ‘Toekomstgerichte merken […] structureren zichzelf op een manier die hen fitter, platter, sneller en veel beter maakt in het ontsluiten van unieke waarde.’ Bestandstromen zijn vandaag de dag zo complex, je assets staan overal en nergens. Misschien staan je (merk)bestanden, beelden en media wel in de cloud, en kun je er altijd en overal vandaan bij. Maar met de overstap naar de cloud heb je nog geen structuur waarin iedereen in de organisatie zich kan vinden. Door ook op het gebied van mediabeheer te denken in platte structuren, die je aanbrengt door middel van slimme tags (labels) en metadata, heb je overzicht over het geheel. Zo ben je veel flexibeler om – ook in de toekomst – je structuur te laten meebewegen met de wijzigingen in je organisatie. Wat de toekomst je ook brengt, jouw organisatie is er klaar voor.

Marketingsoftware maakt het niet uit hoe je organisatie werkt

Marketingsoftware maakt het niet uit of je organisatie platter of minder plat, complexer of minder complex wordt, of je snel beslissingen moet nemen of minder snel, of je talent schaarser wordt of niet, of je een purpose en een waardeagenda hebt of wat de cultuur van je organisatie is. Investeer in een goed systeem, dat ongeacht de kant die je opgaat je tot in lengte van dagen kan ondersteunen. Marketingsoftware is niet afhankelijk van een strategie of een bepaalde keuze die je maakt binnen je organisatie. Het is er om je het leven gemakkelijker te maken, altijd weer.

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over hoe onze complete Digital Brand & Asset Management-oplossingen jouw organisatie ondersteunen bij het efficiënt beheren, communiceren en delen van al je merkelementen, logo’s, fonts, kleuren en richtlijnen? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

Brandawareness is een totaalbeleving. Vergeet je leverancier niet

Volgende
Volgende

Content van anderen delen? Mag dat zo maar?