Een DAM-systeem. Wat is het en heb ik het nodig?
Als je googelt op DAM-systeem krijg je ruim vijf miljoen resultaten. Blijkbaar heeft de hele wereld het over DAM. Maar wat is het precies en waarom zou je het eigenlijk nodig hebben?
DAM, wat is het?
Een digital asset management-systeem – ook wel bekend als DAM – stelt organisaties in staat gemakkelijk digitale content en bestanden te creëren, op te slaan, te vinden, te beheren, te distribueren en te analyseren. Zo krijg je controle en grip over je bestanden, je corporate identity en je merkconsistentie. Kortom: het verbetert je totale marketingperformance significant. Sommige organisaties spreken van een beeldbank of een mediamanagementoplossing. Ook deze equivalenten zijn in het leven geroepen om je digitale content beter te beheren.
Waarom zou je het gebruiken?
Een DAM-systeem creëert structuur. Dat betekent dat je niet meer eindeloos door folders hoeft te bladeren, maar dat je heel snel het juiste bestand kunt vinden. Immers, met een mappenstructuur probeer je je te herinneren waar je iets hebt opgeslagen, met een DAM-systeem vind je wat je zoekt, ongeacht hoe je zoekt. Daarmee elimineer je repetitieve taken, onnodige tijdverspilling aan eindeloos zoeken en – niet – vinden en bespaar je op operationele uren en geld. Belangrijker nog: je bewaakt eenvoudig je corporate identity en het zorgt voor consistentie in je merkbeleving.
Heb ik het echt nodig?
Er zijn twee rudimentaire vragen die je jezelf kunt stellen als je wilt weten of je een DAM-systeem nodig hebt.
Waar staan je assets? Staan ze overal en nergens? Op een server, op dvd’s, op losse harde schijven en op afzonderlijke computers?
Ben je veel tijd kwijt aan het zoeken naar bestanden? Werk je met een rigide mappenstructuur die ooit door iemand anders is bedacht, waarvan jij nog steeds de logica niet inziet?
Antwoord je één keer ja, dan zal je al heel blij worden van een DAM-systeem. Antwoord je twee keer ja, dan weet je het helemaal zeker: een DAM-systeem is iets voor jou. Maar ook als je wel weet waar alles staat en alles staat min of meer geordend op één locatie, zijn er nog tientallen redenen waarom je iets zou winnen met een DAM-systeem. Kun je de rechten van een beeld of tekst achterhalen, heb je de juiste kwaliteit van een beeld, moet je je bestanden altijd bewerken om het juiste formaat aan te leveren, hoe vaak stuur je je logo uit? Een DAM-systeem gaat niet alleen over structuur, het gaat ook over één single source of truth, over zekerheid, gemak, efficiëntie, en over makkelijk delen en distribueren.
Opslagplaats of opbergsysteem?
Wij krijgen natuurlijk weleens de vraag of het delen van bestanden via Dropbox, OneDrive of WeTransfer eigenlijk niet net zo eenvoudig is. Het wezenlijke verschil is dat andere digitale online cloudoplossingen een opslagplaats zijn en een DAM-systeem is een opbergsysteem. In deze blog bespreken we de vijf grootste verschillen.
Te grabbel
Er is nog een heel zwaarwegende reden om een DAM-systeem te overwegen. Binnen de marketing besteden we soms heel veel geld aan het laten creëren van assets. Vervolgens gooien we het als het ware te grabbel op een of andere harde schijf of ergens in de cloud. Dat is eigenlijk heel vreemd. Je maakt iets waardevols, doorloopt een vaak langdurig traject en besteedt veel geld, om vervolgens geen aandacht te besteden aan het bewaren van die waardevolle assets. Besef dat er schaalbare en toekomstgerichte oplossingen zijn om je assets te beheren, oplossingen die meebewegen met de groei en ambitie van je organisatie.
Nieuwsgierig?
Wil je eens verder praten over hoe onze complete Digital Brand & Asset Management-oplossingen jouw organisatie kunnen ondersteunen bij het efficiënt beheren, communiceren en delen van al je merkelementen, logo’s, fonts, kleuren en richtlijnen? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.